Ayacata

Eller.. up to the mountains!
Man kan också kalla det.. vad vi gjorde en måndag mitt ute i ingenting :D

Först tog vi ”vår” buss ner på playan för att sedan leta oss upp på den lite större vägen (markering A) som skulle ta oss mot Puerto Rico-hållet och längre bort. Vi skulle mot en korsande väg där buss 18 skulle ta oss upp i bergen. Detta var som allt vi visste och med 3st halvtaskiga på engelska (min är ju inte nått vidare pga av hörseln) så var det ju lite spännande..

Men där på första bussen kom vi i språk med olika personer och en sa på spanska/engelska att ”följ med mig” då han skulle på apoteket i San Fernando (typ rakt upp från Maspalomas kan man säga) och hållplatsen skulle ligga där. Mycket riktigt! (markering B)

Visa större karta
Zooma ut så ser ni resvägen lite bättre.. klicka på minustecknet några gånger!

Sen var det bara sitta och vänta på buss 18 då, dessa färggranna från bussbolaget Global som körde över hela ön. Vi fick väl vänta en trekvart vill jag minnas men så kom den nerifrån fyren i Maspalomas där den startade och så var vi äntligen på väg mot bergen.

..och vart vi skulle var inte hundra bestämt men vi hade sett en ort på vår dåliga karta (en karta som visade apoteken och sjukvårdställen :-D ) vid namn Ayacata och som såg ut ligga ganska högt upp men på sydsidan om det stora bergsmassivet och där fanns flera vägar ifrån. Vi hade en förhoppning kunna ta en annan väg tillbaka men det var väl för mycket hoppas på. Vi hade ju inte koll på när den skulle gå till baka men vi visste när en buss startade i en större ort på andra sidan bergen (men visste ju inte hur länge den höll på mot oss så att säga).

Så, vi klev av i god tid och mitt ute i ingenting (markering C) kändes det som :dead:
Men ack vad vi bedrog oss..

[mygal=080308]

Först kollade vi när bussen gick hemöver och såg vi skulle få vänta över 3 timmar och direkt vi kom dit slog vädret om till regn nästan (ja, det föll nån enstaka droppe). På med långarmat och halvt vimmelkantiga som vi var efter denna resa då de kör som biltjuvar och VÄGEN så hittade vi ett tak vid kapellet eller ska man kalla det kyrkan.

Men snacka om kurvigt dit och tyvärr har jag inte mycket på bild då det gick fort där i bussen och gick som inte knäppa så det visade nått då det som svängde hela tiden. Var ju för övrigt mamma, pappa och jag som letade sig dit upp och de har varit till trollstigen i Norge och sa att det var ju knappt kurvigt där. :D Övriga gänget hade bestämt sig för besöka Aqualand de men med min nacke är det inget jag ger mig på (tänker på alla ryck och knyck i en vattenruschbana).

Men, vi traskade runt lite där och tokmånga cyklister kom farandes i backarna och flertalet svenska såg man på flaggan de hade på dräkterna så vi hejade och hade oss. Sen stannade många cyklisterna också på den bar som var öppen för att få sig lite mat/vatten men vi var inte så hungriga direkt och funderade på om vi skulle få behålla det också på hemresan (man var ju snudd på åksjuk upp!) så det blev lite fika där bara.

Men kl 15:35 ser vi bussen komma uppe på bergsryggen västerifrån och dags för hemresa. Denna skulle då ta oss tillbaka till San Fernando för att sen köra ner till fyren i Maspalomas. Själv klev vi av där vi klivit på och fick vi vänta en halvtimme på buss 01 (som går LasPalmas – Puerto Rico 3ggr/timme) för att åka tillbaka till vår playa och vi kom dit i samma minut som sista bussen kl 18 skulle gå upp till hotellet. Snacka om tajming!

Efter denna dag satt en kall öl bra i baren :cool:

Signatur
DiceSlumpat inlägg

12 552 visningar

Mer detta datum andra år..

9 reaktioner till “Ayacata”

1. Lite crazy ge sig ut på expedition så. Att ölen satt fint förstår jag. Aqualand är någ för mycket för en nacke som ger besvär från sig, fast banne mig om deras ”backar” inte gjorde de mer lycka den dagen. När jag läser reportagen tänker jag mig dig lite som farbror resande Mac i Fragglarna.

2. Nä, inte är vägarna breda på ön. Inte alls kul att sitta vid fönster och vara närmast stupet :shock:

Regn?! Har nog aldrig fått så mkt som en regndroppe när vi har varit på ön och då har vi ändå varit där X antal ggr. Men vi har varit där senare på året.

Aqualand har vi konstigt nog aldrig varit på. Blir nog nästa gång då Viktor har blivit äldre och lärt sig simma.

Ni var inte i Palmitospark?

*Suck* Nu blev jag så där längtig igen… Hade ju kommit över det igår kväll…

Lördagskram

3. Jeg grøsser når jeg ser hvor nære dere var den lastebilen og stupet forøvrig :wow:
    En uforglemmelig utflukt vil jeg tro og TAKK for at vi får se vennen :redheart: Jeg storkoser meg når jeg ser på bildene her og vi alle blir oppsatt på å spare penger til en uke i syden denne sommeren :smile:
    Må jo si at det var en heftig pris på en ukes tur for dere, men guud for en opplevelse!!!!
    Vi håper på å kunne få med oss alle sammen til under 15000 til sommeren, for en uke da såklart.

Nå skal vi ut på bytur, ha en fin dag Micke :rose:

4. Ja nog var det kurvit så det räcker. Trollstigen åkte jag som liten, men kan fortfarande komma ihåg just att det var kurvigt och brant. Usch, det är lite otäckt att sitta i en buss på sådana vägar.

Du är ju en upplevelse rikare :smile:

5. Åh fy så läskigt!!

Men jag måste ju erkänna att jag ändå blir avis när jag ser bilderna och läser om din resa…

Trevlig helg!!

6. Hehe, minns när vi åkte bil runt där. Vi trodde ALDRIG att vi skulle komma fram. Trodde det var ”bakom nästa sväng” hela tiden, men det var så jäkla mycket längre avstånd än vi trodde. Och tacka 17 att det tar tid när vägen kringlar så där… Men fint var det! *s*

Fina bilder! *gillar*

7. Vi tog själva en biltur med hyrbil från Playa del Ingles upp till Tejada och ner till Telde, en heldagstur med bil uppe i bergen!

Gissa om vi var trötta när vi kom tillbaka igen!

8. Vilka härliga bilder du har! Speciellt från GC ;) Nu kom ”Kanariesjukan” över mig igen! Har varit där ett antal ggr senast i mars i år och då i Putte. Vi for runt i på de slingriga vägarna i bergen -03…det var en upplevelse som jag inte vill byta bort ;)